Sunday, 18 May 2014

senjata seorang perempuan

assalamualaikum...

''...perempuan itu lemah...''
ayat klise yang selalu diperdengaran kat telinga aku...dari sekecik2 dulu sampailah sebesar2 badak macam sekarang..gigih betul si penutur menuturkan ayat bom itu....selemah2 perempuan itu sebenarnya terselit beribu satu kekuatan yang xnampak dek mata kasar...

....perempuan kalau menangis.....tu bukan sebab dia lemah....macam aku la...kalu menangis....bukan sebab aku lemah...tapi tu adalah cara aku meluahkan apa yang xdapat aku luahkan pada sesiapa....menghamburkan perkara yang xdapat aku lontarkan dengan percakapan...yabg paling penting...tulah satu2nya cara aku untuk mengumpulkan kekuatan tuk brdepan dengan benda2 yg terpaksa aku hadap...menangis jugak selalu menemukan aku dengan jalan keluar ataupun penyelesaian untuk tiap2 msalah atau prsoalan... tangisan adakala menenangkan jiwa...rasa lega dan baik lepas menangis....

..perempuan kalau membebel....bukan sebab dia hanya reti membebel...meraban bagai....itu sebab dia tahu penyelesaian untuk tiap apa yang jadi punca bebelannya....sekurang2nya membebel tu boleh mengelakkan mereka dari bertumbuk atau menghalang dari sebarang kecederaan fizikal...kecederaan hatu tu mungkin la....:)

..perempuan kalau merungut...bukan sebab dia menolak sesuatu yang dah tersurat untuk dia...tapi tu adalah proses untuk dia menerima dan memikir2 malah menimbang2 hakikat yang terpaksa dia telan....dalam rungutannya ada kasih sayang yang tersembunyi...ada semangat yang xpernah padam...ada kedamaian....ada segala2nya....terimalah semuanya dengan lapang hati sebagaimana dia menerima anda dengan seikhlas hatinya....

arghhh....da lama xkarang ayat....sekali menulis agak jakun rasanya...skema...macam ada jer yang xkena..padahnya  bila da lama x mengarang..nak tulis sependek ni pun mkan sampai satu hari....stresss ahhhh...


1 comment:

  1. hihi sama la kita, dh lama x ngarang, nak reka satu blog pon seksa..

    ReplyDelete