Monday, 15 December 2014

Humble opinion..

Hidup kalau terlalu mendongah..smpai masa terngadah....dasyat rasanya...jangan kita ingat hari ni kita asyik bercerita perihal kesusahan orang lain..hari esoknya...xmustahil kalau apa yang kita perihalkan tu akan jd cerita kita pulak...

Kalau sume tu terjadi balik pada diri kita klau org brcerita...mulalah hati berkata2..."bercakap memang senang..cer terkena kat diri kau", "mereka xfaham aku", "nasib la kawan ada tika aku bersenang lenang aje"...."bukan kau yang rasa...bahu aku yang merasa beratnya"...

Tapi dulu kalau jadi hakim untuk takdir yang dah tertulis dalam hidup orang....wahh...handal...."eh..anak kau ni asik demam je...x bagi susu badan ke...akak dulu lau anak2 mmg fully bf..sbb tu anak2 akak susah nak sakit susah nak demam.."..contoh nye la kan....xsemua org mampu bg fully bf buat baby.....orgxfaham mcn mana rasa bila kita xdapat nak fully bf baby atas masalah2 tertentu...nak tgk anak sakit or anak sihat....susu formula pon rezeki jugak....

Pesen manusia macam ni...hanya dia je yang betul...dia je sempurna..dia je yg terunggul...tapi bila dkali Allah dtgkan dugaan....agak2 dia macam mana...?

Sebab tulah...mulut jgn sesedap puding karamel je berkata2....sekali kau terngadah....jgn harap simpati...kesakitan hati sbbmulut manusia yg akan kau dapat nnti....

Wednesday, 13 August 2014

Sedar diri

Ada masanya
Bila aku rasa dihargai..disayangi..
Aku terlupa tarafku hanya apa di mata mereka
Aku masih yang dulu
Yang hina..yang jelik...yang sepatutnya dihina
Kemudian jika dirasakan aku ini berguna
Aku digamit datang kembali
Untuk digunakan semaksima yang mungkin
Sebelum setiap tindakanku dikritik dan di teliti cacatnya
Selalunya senang sahaja cacat perbuatanku tercipta di mata mereka
Dan aku kembali dilontar hingga musim menggamitku kembali tiba

Langkah dan pergerakan ku selalu saja dihitung dan dicatu
Meski ketika itu aku berada bersama yang berhak keatas diriku
Tidakkah mereka tahu tindakan mereka itu selalu saja membuatkan kebahagiaan yang sepatutnya aku nikmati bertukar menjadi perbalahan yang teruk...

Ya Rabbi...apakah hikmah yang  Kau sertakan disebalik setiap penanggunganku ini..
Mengapa aku sukar nak menyedari yang aku bukan siapa2 di mata mereka...
Apakah aku si kotor yang dipungut lalu dipelihara oleh mereka
Akukah yang hina hingga tiada seinci pun rasa hormat
Akukah musafir lalu hingga tidak berbekas langsung kebaikan ku di hati mereka
Aku kah yang menumpang dan menyusahkan hingga diperlakukan begini...
Akukah pendamping yang dicari kala semuanya pergi bertebaran dengan urusan masing2....

Penanggungan ini terlalu berat untuk terus berada dipundakku...
Rungkaikan tiap persoalan ini Ya Rabb
Dekatkan aku dengan kebahagiaan
Jauhi aku dari terus disakiti
Sesungguhnya hanya padaMu aku berharap..
Sebaik2 Penjaga...sebaik2 Pelindung...


Wednesday, 9 July 2014

buat Pencipta

Betapa payah untuk aku memahami apa yang Kau rencanakan buatku dalam keluk kehidupan ini...ada masanya aku terasa diri teroleng2 dilambung fitnah dan adakala aku merasakan aku bagai sampah yang terdampar di pantai hasil pukulan ombak yang ganas...

Bila masa yang menyakitkan tiba...terasa aku mahu menjerit untuk melepaskan segala-galanya yang terbuku dalam hati...tapi untuk apa jeritan itu.sedangkan jeritan itu x mampu mengusir apa yang bergolak dalam hatiku..kalau jeritan itu nanti hanya menjadi penyebab untuk kutukan dan bukannya kritikan yang membina..

Persekitaran ku yang sekarang telalu menjengkelkan..selalu membingitkan...dan terlalu sakit untuk aku terus berada di dalamnya...ini kah persekitaran yang terpaksa aku berada di dalamnya untuk kelansungan hidupku ini...jika benar aku perlu berada di dalamnya....maka permudahkanlahkan...butakan mataku untuk segala yang menjengkelkan ku...tulikan telinga ini untuk setiap kutukan..umpatan...perlian dan cacian yang sengaja ditujukan buat diriku.....kebalkan hatiku untuk menerima...segalanya....

PENCIPTAKU....aku x pernah meminta agar kebenaran terserlah jelas...aku tidak pernah meminta agar diriku dipandang mulia...tapi aku mohon pada Mu dengan sesungguh hati...setulus hati...Kau angkatlah aku dari segala bencana....Kau jauhkanlah orang yang aku sayang dari sebarang mara bahaya...cekalkan hatiku menghadapi segalanya....agar aku gagah melalui duri2 tajam yang menyakitkanku....




Sunday, 18 May 2014

senjata seorang perempuan

assalamualaikum...

''...perempuan itu lemah...''
ayat klise yang selalu diperdengaran kat telinga aku...dari sekecik2 dulu sampailah sebesar2 badak macam sekarang..gigih betul si penutur menuturkan ayat bom itu....selemah2 perempuan itu sebenarnya terselit beribu satu kekuatan yang xnampak dek mata kasar...

....perempuan kalau menangis.....tu bukan sebab dia lemah....macam aku la...kalu menangis....bukan sebab aku lemah...tapi tu adalah cara aku meluahkan apa yang xdapat aku luahkan pada sesiapa....menghamburkan perkara yang xdapat aku lontarkan dengan percakapan...yabg paling penting...tulah satu2nya cara aku untuk mengumpulkan kekuatan tuk brdepan dengan benda2 yg terpaksa aku hadap...menangis jugak selalu menemukan aku dengan jalan keluar ataupun penyelesaian untuk tiap2 msalah atau prsoalan... tangisan adakala menenangkan jiwa...rasa lega dan baik lepas menangis....

..perempuan kalau membebel....bukan sebab dia hanya reti membebel...meraban bagai....itu sebab dia tahu penyelesaian untuk tiap apa yang jadi punca bebelannya....sekurang2nya membebel tu boleh mengelakkan mereka dari bertumbuk atau menghalang dari sebarang kecederaan fizikal...kecederaan hatu tu mungkin la....:)

..perempuan kalau merungut...bukan sebab dia menolak sesuatu yang dah tersurat untuk dia...tapi tu adalah proses untuk dia menerima dan memikir2 malah menimbang2 hakikat yang terpaksa dia telan....dalam rungutannya ada kasih sayang yang tersembunyi...ada semangat yang xpernah padam...ada kedamaian....ada segala2nya....terimalah semuanya dengan lapang hati sebagaimana dia menerima anda dengan seikhlas hatinya....

arghhh....da lama xkarang ayat....sekali menulis agak jakun rasanya...skema...macam ada jer yang xkena..padahnya  bila da lama x mengarang..nak tulis sependek ni pun mkan sampai satu hari....stresss ahhhh...


Wednesday, 19 February 2014

Parasit

Assalamualaikum......

Depan sistem yang bergerak dengan lembab seperti ulat lundi..
Aku masih mencari2 nilai bagi sebuah keikhlasan. Betapa payah keikhlasan tu nak hadir pada masa yang genting segentingnya.Betapa sengsara bila diri x ubah mcm paku pakis yg hidup menumpang di pohonan lain....brtapa hina dipandang sebagai parasit...parasit yg hidup atas kehidupan orang lain....parasit menumpang...parasit xblh hidup sendiri...
Sebab kau parasit....kau boleh dihina sesuka hati...boleh disepak terajang...boleh dipinggirkan bagaikan seorang amah....dinafikan segala hak  xubah seperti abdi..

yg haram tetap haram..tapi yang haram jua yang selalu dijunjung...dipuja...Dijadikan petunjuk....sbb aku menolak yang haram....kau jadikan aku dan darah dagingku xubah seperti najis........redha lah wahai haati..atas setiap kesakitan...kepedihan..penghinaan ini....

YA ALLAH...Kau hadiahkan lah pada diriku kemanisan disebalik setiap kepahitan yang aku telan...dan seandainya tiada kemanisan yang Kau ingin takdirkan buatku Kau jauhkanlah dari permata hatiku sejauh2nya daripada apa yang menjadi persekitaran dan makananku selama ini.sesungguhnya hanya Engkau sebaik2 perancang...





Tuesday, 3 December 2013

dilema 60 saya....

assalamulaikum

sedar atau x...arini da cukup 60 hari...aniq da 60 hari...cuti bersalin yang 60 hari tu pun habis hari ni...esok dah kena naik keje balik. secara jujurnya hati ni memang malas dah nak pergi kerja..xsampai hati nak tinggalkan aniq yang masih xtahu apa2.



wahai anak....kalaulah awak tau macam mana payah umi nak terima kenyataan, nak tinggalkan awak bagi orang lain jaga sepanjang ketiadaan umi..nanti umi mesti rindu nak dengar aniq nanges..nak dengar aniq menegur...rindu nak pujuk aniq...rindu bau aniq..rindu semuanya...

cinta hati umi...penawar duka umi...umi tersangat sayangkan awak...jangan lupakan umi nanti anak.. :'(




Wednesday, 20 November 2013

..MY LABOUR STORY..

congrats!!! awak pregnant!!!!

rasanya itulah ungkapan terindah yang ditunggu2 oleh semua pasangan suami isteri yang sememangnya menantikan kehadiran anak sebagai pengikat kasih sayang.....berbaur perasaan masa dengar ucapan tu dari doktor...yelah..buat test sendiri kat rumah macam xpercaya...hehehe....tu yang tunggu jugak husband balik n ajak pergi klinik untuk kepastian yang jitu..ewahhh...

sepanjang 6 bulan pertama preggy...saya berulang alik dari rumah ke tempat kerja....seawal 5:50 pagi da keluar rumah..lalu perkampungan orang asli..naik bukit turun bukit segala...lalu hutan tebal...kampung kecik kampung besar..pekan lama la....hanya Allah je yang tahu rasanya saat itu...terima kasih pada mak abah yang sudi menghantar dan menjemput saya sementelah saya memang la xberani nak drive...masa pregnant pon masuk kete je tido..masuk kete je tido..sampai rumah dah lembik....mmg la terasa diri amatlah pemalas masa tu....mabuk pulak teruk...sedih jugak sebab lalui semua tu sensorang tanpa suami di sisi...suami kita duk jauh....jumpa pun once a week...kata orang weekend husband n wife gitew..tapi jauh dalam hati ni yakin..setiap ujian yang Allah turunkn..ada hikmah disebaliknya...lepas 6 bulan saya minta ditransferkan supaya dekat dengan suami..tapi gagal...!!!! disebabkan kesungguhan diri ni dan mengenangkan keselamatan anak dalam perut masa tu...saya tebalkan muka naik bahagian hr...mnta klu xdapat tukar lain negeri pun..minta budi bicara untuk tukar ke tempat yang lebih dekat.rezeki anak mungkin...rayuan saya dipertimbangkan...dapat tukar ke tempat yang dekat sikit dengan rumah mak...20 minit dari rumah mak gitew..alhamdulillah....sekurang-kurangnya xpayah nak terkejar2 masa pepagi lagi...

hingga 9 bulan saya lalui dengan penuh cekal...weeee.....da sarat macam2 lah dengar kata orang...jgn g beli makan jejauh la..nanti beranak lah..tgh wat keje pon blh branak la..napa x bercoti awal la..kenkadang terpikir jugak risau dengan ramalan2 orang....tapi saya yakin..ada jalan yang Allah dah tentukan buat saya..2 hari sebelom besalin..saya masih sempat lagi pergi berkursus....n jalan kaki ke bus stop...pastu bjalan kaki ke kedai buku..nak cari novel katernya...en husband kemain risau lagi takot kita terberanak....sanggup drive pas balik kerja untuk jempot kita yang dah habis kursus...berkali kita kata xpayah...nak nek bus je...berkeras jugak dia....jgn risau suami..isterimu ini cekal orangnya....

kebetulan esoknya hari sabtu..maka terkebetulan hari check up jugak...dapat nombor 2 kot masa tu..scan punya scan..doktor kata saya dah hampir nak  bersalin...tapi saya minta nak balik dulu..tapi dr kata saya perlu datang ke hospital malam tu jugak untuk di induce...air ketuban dah kurang..bahaya untuk baby....balik dari hospital pagi tu ajak en husband meronda kat jusco...ajak dia melantak pizza...mak punya la risau saya xbalik2 lagi....sabar mak...baby belom nak kuar..bagi peluang kat uminya jenjalan n makan2 dulu...hehehehe...

pukul 10 lebih malam tu ditemani suami..mak dan abah saya dihantar ke hospital dan malam tu jugak hampir pukul 11 pm saya dimasukkan ke labour room...doktor datang masa tu check jalan dan saya terus diinduce....labour room tu mak dengan suami dibenarkan masuk....mak abah xmau balik..bertegas nak menunggu di hospital....serba salah plus terharu jadinya....suami menemani saya dalam labour room masa tu...sakit makin menggila dari masa ke semasa....amik gas ke suntikan ke..xmampu nak menyahkan kesakitan tu walau sedikit...masa ni la terasa sangat besarnya pengorbanan seorang ibu tu...dan selayaknya ungkapan syurga itu di telapak kaki ibu....masa saya menggelupur tahan sakit suami memang x berenggang dari saya....Perkara yang xboleh saya lupakan...masa saya menahan kesakitan yang datang..dia letakkan tapak tgnnya kat kepala ni untuk alas kepala saya yang tgh baring waktu tu....rasa nak menangis masa tu..sabarnya dia melayan kerenah saya dalam labour room tu....masa tengah sakit kita pon kenkadang xdapat nak kawal tutur kta dan perilaku..mak masuk sekali sekala dalam tu bergilir dengan suami....terpancar kerisauan di wajahnya saat meniupkan kata-kata semangat buatku...last mak msuk lepas sembahyang subuh...saya dah makin lemah...kesakitan makin menggila datang...makin rancak kesakitan tu  datang sampaikan rasa susah nak bernafas...mak datang sambil usap perut ni...kesejukan tangan mak seakan mengalir melalui pembuluh darahku.mengalir ase kasih sayang dan kerisauannya melalui segenap urat ni..sekaligus menenangkan diriku.....mak suapkan sikit makanan..tapi masa tu selera dah mati....xtertanggung rasanya kesakitan yang datang.....




pukul 8:30 pagi doktor masuk..dan ditemani suami yang sentiasa di sisi...genap pukul 9:04 minit pagi 6 oktober 2013..saya selamat melahirkan bayi lelaki seberat 3.06 kg....berderai air mata saat bayi diletakkan pada saya.....tangisannya saat tu adalah irama yang paling indah pernah saya dengar.....terasa terbang segala kesakitan saat menatap wajah nya....Ahmad Aniq Naufal...semoga menjadi ank yang soleh dan berbakti pada ibu bapa sayang....



Saya tatap wajah suami...dalam hati saya panjatkan rasa syukur yang teramat ke hadrat Allah swt...kerana mengkabulkan hajat saya yang ingin bersalin dengan ditemani suami..walau saya tahu itu semua mustahil memandangkan saya dan suami tinggal berjauhan akibat tuntutan kerjaya masing2..Tapi ternyata aturan Allah itu terlalu indah dan terlalu rapi untuk setiap hambaNya...syukur alhmdulillah dengan anugerah yang xternilai ini....suami..anak....itulah pelengkap kebahagianku sebagai seorang wanita di dunia ini....semoga keluarga kecil ini sentiasa dalam rahmat Allah..Amin Ya Allah...

THANKS 4 READING