Wednesday, 11 July 2012

orang kita lebih "pUTEH" ok

Assalamualaikum...

Aloha readers....Sorry sebab da berapa hari menyepi dari berblogging...Sebenarnya kita menyepi sebab pergi singapore...Melawat saudara di sana..Sebenarnya penat itu masih bersisa..namun hati bertolak-tolak nak mengetuk kat depan pc ni..hehehe...

Pergi sana hari jumaat naek sejenis pengangkutan ni.. YA Allah..servis dia..Allah je yang Maha TAhu...servisnya agak uzur dan dalam perjalanan nak balik ke sini pula...pengangkutan yang aku gunakan tak ada aircond. Rosak katanya!!! Bayangkan dengan keadaan yang bergerak laju..tingkap ketat xboleh bukak...dari kempas, johor ke gemas, neg 9...aircond tader...dari petang ke malam berwap sauna kat situ...dengan orang2 yang mengamuk sebab panas...kanak2 merengek kepanasan..n hasilnya yang aku perolehi..lelah yang berpanjangan dan ruam serata badan.YA Allah...duit nak tapi servis bapak ting tong...

Banyak jugak orang luar dari negara lain memilih untuk menggunakan perkhidmatan ini..Memang memalukan..Nak share jugak ngan korang pasal pemandangan yang amboi2 menjamu mata aku sepanjang perjalanan yang agak ngeri itu...dari perhentian yang aku namakan sebagai K ada 6 orang muda mudi naik..dan perjalanan pun diteruskan..sepanjang perjalanan ni..naik berhabuk mata aku melihat gelagat si gadis yang memainkan peranan sebagai'Gundik'. Mula2 menggeliat..penat la kot..lepas tu mengurut jejaka kat depan tuh sambil menonggekkan bumpernya...urut kepala urut bahu..picit2 badan jejaka tuh...sampai perhentian L...aircond pun tader..si gadis yang sama mula ikat rambutnya yang mengerbang tu..dan mula mengipas2 jejaka di sebelahnya pulak..mula2 dari jauh..last2 makin dekat..n pastu keluarkan tisu lap2 peluh jejaka dekat sebelahnya pulak...

da beberapa lama tersadai kat gemas.(dari lepas asar sampai lepas maghrib).kenderaan yang bawak aku ni mula bergerak...dan wayang pun bermula balik. Kali ni aircond da jalan...kemesraan da tercipta..rambut mengerbang dia mula dilepaskan dari ikatan..perut pun lapar kan...dia makan berdua pulak...main suap2 okies..xpeduli makcik pakcik yang dah terjuling biji mata kat sekitar ni...si jejaka sebelah da mula pakai singlet saja...yang perempuan tadi pas makan sibuk lap2 mulut jejaka yang mungkin la kot baru belajar makan...pastu duk mengipas jejaka tu lagi. Bergelak sakan dan ketawa bagai dunia milik berdua..mcam orang sekeliling hanya boneka..sambil mata mengerling2 orang2 sekeliling..mungkin mau cakap gini kot..kau ader...ok hampir kul 9 aku sampai ke destinasi..dan wayang tu..terhenti aku tengok kat situ tanpa tahu apa pengakhirannya...

Apa yang aku fikir..apa yang aku rasa...aku benar2 malu..terasa macam aku tengah tengok zaman dulu..zaman raja dengan gundik tapi yang ini  versi moden...Itu dia kaumku..dengan rela menjatuhkan harga diri..di khalayak..Ya Allah bangsaku...Terpulang kalau ada yang mahu menyangkal apa yang aku taipkan ini....mungkin pada kalian aku kolot..aku kuno..tapi peribadi dan akhlak tiada yang kolot..tiada yang kuno...yang kolot itu yang payah ...yang kuno itu selalu saja nampak terpuji di lensa mataku...

btw sangat puas hati sebab dapat jumpa sanak saudara yang dah lebih 3 tahun xberjumpa...sangat drastik perubahan yang berlaku..:) Tader g shopping pun..penganggur kan...Mana ada pitih. Untuk yang bekerja serta berpendapatan sederhana pun agak mengerang inikan pula yang tiada pendapatan...RM 1000 duit kiter hanya berupaya menghasilkan hanya 400 dullar saja..Makna RM 600 pun hilang macam tu je..cuma mak aku ada borong kain batik jawa kat situ..serta pelikat juga...oleh-oleh ala2 dah g sana kan..:)


Kat kedai ni mak terjumpa longgokan  novel dari penulis kegemarannya 

dan  di malam hari aku bersama eow yang somell..:)

                                                                    bersama sepupu..:)

Dalam perjalanan beli kain batik

THANKS 4 READING

20 comments:

  1. waa..bestnye pergi singapore.. huhu
    neway, nice pictures! :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. maceh...:) gmbo biasa2 je wak..saja nak tempek dlm blog..:)

      Delete
  2. hahahaha.. hadoi.. mungkin terlalu2 lalu sayangkan bf dia tu kot jadi macam tu..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. untung la bf dia gf syg smpai cmtu.mn nak cari.:)

      Delete
  3. err. mungkin mereka berdua terlupa sopan santun dan tatasusila kat malaysia ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita malu kat org puteh yg ade kat situ yg nmpak lebih sopan dr dorg..:)

      Delete
  4. gundik zmn moden eh
    tak de prasaan malu dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang malunye kita yg menengok nyer..wuwuwu

      Delete
  5. seronoknyaaa jalan2 n shopping... salam kenal juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. kiter jenjalan dekat2 je wak..awak tu lagi best smbil study smbil jenjalan...:)

      Delete
  6. Rakyat Malaysia skrg mana tahu malu... yang tak kahwin lagi, macam dah berkahwin.. org yang dah berkahwin pun tau jaga adab kt org ramai.. hurrrrrrmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin tu cara nak pamer cinta mereka kat khalayak.
      malu buang tepi..huhuhu

      Delete
  7. Ya Allah....comeinyeee kucing tuhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. comei kan...gebu je...berat kanmain..hehehe

      Delete
  8. mungkin urat malu diorang dah putus kot :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la...xda khidmat nak smbung urat malu ditawarkan kat spital bt ms skrg..:)

      Delete
  9. wahh srnoknya jalan2 gi sngapore :D

    ReplyDelete