Wednesday 27 June 2012

Irama Eow itu Indah

Assalamulaikum....

Hari ni nak share pasal haiwan peliharaan yang manjadi kesayangan kat rumah. Kesayangan aku dan seisi keluarga. Haiwan comel yang mengeluarkan bunyi auummmm...eh.tak tak..gurau k..Haiwan yang comel dengan misainya dan mengeluarkan bunyi begini...eow..eow....Bukan seekor tapi berekor-ekor ada kat rumah ni. Subur sungguh mereka..Banyak sangat..ada jugak yang dah mati. Ada yang sebab sakit, dilanggar lari (sungguh walau xdisengajakan aku xkan maafkan individu itu), sebab dah terlalu tua..yang hilang terus pun ada..Harap sangat kat sapa yang copet atau terjumpa..sayangilah kucingku itu..jangan dizalimi atau dijadikan hidangan tau!!....Sebenarnya kucing rumah ni asalnya berapa ekor je..Tapi oleh sebab mereka dah kahwin dan beranak pinak...makin bertambahlah jumlahnya..

Bila berlaku pertambahan yang mendadak ni..macam2 lah masalah datang...pasal tinjanya..sakitnya..makannye..minumnya...seekor dah sakit..habis semua sakit. Masa nak bagi makan ubat..punyelah seksa...Mungkin mereka merasakan tanganku ini seperti kayu saja gamaknya...calar balar dicakar dan digigit..sakit okey!!!

Tapi ada banyak perkara pasal haiwan kesayangan Rasulullah SAW ni yang amat menyentuh naluri manusiawiku.First...masa kita sunyi merekalah teman.Merekalah panglipur lara..Kadang-kadang kat rumah aku bercakap dengan kucing saja...Mereka pun macam faham kan....Puas pun puas sebab dapat curahkan rasa kat haiwan comel ni..mereka pendengar yang baik daripada manusia yang berpura-pura pekak masa kita perlukan telinga kita untuk mendengar.

Keduanya mereka adalah yang paling memahami saat air mata berjuntai-juntai jatuh macam tangki air yang bocor. Mereka akan mengiau2 dan menggeselkan badan dekat aku. Akan duduk diriba...dan pernah sekali tu..ada yang jilat air mataku yang jatuh berjurai-jurai kat pipi..Maha Suc Allah..besar sungguh kekuasaan Mu...Makhluk yang bukan manusia pun boleh faham kesedihan dan kepayahan saat aku memerlukan...Masih ada yang sudi mengesat dengan lidah..walau yang nak kesat guna jemari tiada..Heeee..


Lagi satu mereka suka dengar aku nyanyi sebab sore aku merdu sikit dari katak panggil ribut..;P MASA AKU NYANYI SUME SENYAP DAN MEMANDNGKU KAGUM...hAK3..Abaikan saja ayat ini..gurauan semata-mata okies..

Ada banyak lagi yang istimewanya pasal kucing sebenarnya...Kucing ni pandai sedih jugak tau...Kalau dia sedih sebab kena marah...dia akan menyendiri dan buat derk je bila kita panggil..Kalau marah teruk..ada air yang bergenang kat mata diorang...xcaya cube tengok...sumpah x tipu ni...Kat bawah ni ada beberapa gambar kucing aku...:)
















Ini saja untuk ini hari..caww..eoowww..:)

THANKS 4 READING

9 comments:

  1. alolololoooo..comel nye meow2 die..secomel puan empunye :)

    ReplyDelete
  2. kiter bela eow kampung je ouls...hehehe..

    ReplyDelete
  3. kucing ni memang punya perasaan tau.. cuma dia tak mampu nak bercakap dgn kita je.. err.. nak satu..hehehehe

    ReplyDelete
  4. So cute. Ee ada 5 ekor meoww kat rumah. Kehkeh =D

    ReplyDelete
  5. Boni~ kalau dia bercakap saya pun boleh lari sebab terkezut boni ;)

    Nurulee~Awk pun minat eow jugak..eow kdg2 da macam ahli kluarga.kan3 :)

    ReplyDelete