Thursday 14 June 2012

zaman Sorok selipar Jepun

Salam saiyidul ayyam buat semua..Sidang pembaca yang dirahmati..semoga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah SWT. Selamat menunaikan solat jumaat buat kaum adam. Alhamdulillah aku masih diberikan peluang untuk berada di sini dan berkongsi pengalaman masam-masam manis yang aku ada. Ini adalah pengalaman masa mula2 aku mengenal kalam Allah. Dari zaman mengaji muqaddam sampailah ke Al Quran. Sebenarnya aku diajar mengaji oleh arwah wan aku yang tersayang..Allahyarham Asiah Binti Siti Zubaidah...(al fatihah buat beliau..).. Sebenarnya wan adalah orang pertama yang mengajar aku alif..ba..ta..Dia mula mengajar lepas selesai sembahyang magrib.. Masa tu aku akan bawak rehal bersama muqaddam untuk proses pengajarannya. Proses ni berlarutan hinggalah aku dah naik Al Quran...belum pun darjah 3 masa tu...Kata wan hati aku jenis terang..cepat belajar. Kadang-kadang ada jugak mak ambil alih tugas wan..Cuma sesekali bila dia rasa teringin.Tapi aku xsuka mak yang ajar sebab dia garang. Masa aku salah baca sakit belakang aku kena debik.dushhh3x...Aku lebih suka wan ajar sebab wan agak lembut dan selalu jer ikut yang aku minta..Contohnya.."wan ari ni kita baca sampai sini je ye"..hehehe..can uols see...Lawan tauke kan aku...disebabkan aku agak manja dengan wan...wan pun xsampai hati nak marah, atau mengatakan tidak pada permintaan aku...apatah lagi nak pukul..xpernah wan pukul tau... Jadi dia pun cakap dengan mak suruh hantar aku mengaji dekat tempat lain sebab dia xboleh bertegas dengan  aku...hehehe..

Jadi tanpa melengahkan masa dan ketika..ececeh...abah dengan pantasnya telah mendapatkan seorang guru yang boleh mengajar aku untuk mengaji..Guru lelaki yang garang ok uols..rawr!!!!....Kecut nak pergi mengaji masa tu..:) Tapi lepas lama2 guru lelaki yang ku panggil atuk ni agak baik jugak dan kelakar...kat atuk ni aku belajar mengaji dan tajwid sekali....Rezeki aku dapat ulang baca Quran 2x...Ramai jugak kawan2 aku mengaji kat situ masa tu..Masa balik je kalau lambat keluar ada saja selipar yang hilang..Sapa lagi yang sorokkan kalau bukan kawan2 yang pernah aku dajalkan selipar dan lidi mengaji diorang...Hehehe....Men baling2 beg la..Nota berantai lah....Aku habis mengaji kalau xsalah masa aku form 2/3...dan disambung pulak oleh liltle2 bro aku..(wahh..betul ke ayat..;P)...dua rutin yang xpernah aku tinggalkan masa kat sana adalah selalu pergi coci muka kat tempayan luar rumah atuk dan selalu je lengah2kan masa duduk atas pangkin bawah pokok nangka rumah atuk..berangin je duk sana....Aku jugak selalu tolong atuk ajar budak2 lain mengaji...Ada yang aku hempuk guna beg atau paling kurang aku jentik telinga dorg..Ada yang sampai tersedu-sedu nanges...Bila adegan hujan turun ni terjadik atuk akan tersenyum dan berkata kat aku..garangnya kak Nor ni..amboi..hehehe...Atuk da jadi arwah sekarang...Al fatihah umtuk beliau...(Beliau menitiskan ai mata sebab berjaya khatamkan kami adik beradik dan xlama lepas tu atuk sakit dan dipanggil Allah pulang)

Dan buat kedua2 arwah...keikhlasan mereka untuk mengajar aku mengenal kalam Allah ini buat aku teharu dan rasa beruntung sangat2. Jasa mereka berdua aku bawak sampai liang lahad nanti..Kenangan bersama mereka kekal abadi dalam lipatan sejarah hidup aku. Al Fatihah untuk arwah...


1 comment:

  1. kenangan terindah ni.. hehehe.. hurm, itulah harta yg mereka bagi kat kita.. harta yg dpt kita bwa hingga ke dunia yg satu lgi.. Al-Fatihah..

    ReplyDelete