Sunday, 7 October 2012

Ketagihan Janji '',

Dalam apa jua keadaan dan situasi...dalam apa juga kesusahan..disaat kita menagih sesuatu yang sangat-sangat kita perlukan...tapi permintaan kita..amanah kita..hanya dianggap macam semilir angin lalu sahaja...Tiap2 hari kita meminta..kita menyalak bagaikan anjing menyalak bukit..tiap hari memerlukan kita memantau apa saja yang kita perlukan...samalah keadaannya macam menunggu buah muda yang masih kukuh ditangkainya untuk gugur ke bumi.

Ya  Allah..tertekannya perasaan..pendekatan apa yang kita guna still sama jugak keadaanya. Slow talk..tegas..segala yang baik2 kita dah cuba.. Dalam ruang lingkup fikiran ni..terbayang jugak..adakah maki hamun itu jalan keluar yang paling berkesan lagi baik?..macam mana pulak kalau lepas dimaki hamun..sengketa lain pula yang timbul..xpasal2 menambah musuh pulak..tu tak kira lagi perasaan mangsa maki hamun yang mungkin tergores dek kata2 kita yang macam panah-panah racun. (Berbunga2 ayat masa hati tengah sakit nih)...

Kita sibuk2 memikirkan perasaan mereka..dan adakah mereka2 yang berkaitan itu tadi memahami masalah yang wujud bila mana mereka xmenunaikan janji seperti  yang telah dipersetujui diawal pertemuan.. banyak lagi tuntutan lain yang nak dibuat selain daripada nak follow up mereka hari2...aku bukan bukan bos mereka dan ini adalah bisnes mereka..aku berkait dengan mereka semata2 hanya sebagai pelanggan..Teruk betul servis mereka...

Bila disuruh datang tengok design yang kononnya dah dibuat..terpaksa pulak menunggu hampir setengah jam..seolah2..mereka tak buat satu benda pun lagi..dan kerja mereka yang berlama-lamaan kat dalam tu hanyalah tukar gambar..nama..dengan isi telefon pun salah2..objek2 yang patut kita tukar langsung xletak...kita terpaksa bagitahu berkali2..warna pun lari...WTF!!!!!!!!!

yang kali ni pulak nak tengok design yang last..yg kononnya dah dibetulkan segala makan masa berminggu2...bila kaum lain berlumba2 untuk memenuhi citarasa pelanggan, kita kata mereka tamak..bila kaum kita yang lebih suka gunakan khidmat kaum lain dalam segala macam perkara..kita kata kaum sendiri xnak sokong, xnk guna khidmat kita...ada diskriminasi la..macam mana kita nak maju kalau asyik harap kat kaum lain...Tapi bila dah guna khidmat kaum sendiri..OMG!! memang macam macam harem la...

Tak nak salahkan sapa2..mungkin segelintir saja yang melakukan perkara2 seperti ini xkiralah dalam apa bentuk sekalipun..Tapi tolonglah...kalau anda mau jadi kaum yang maju..seiring dengan kaum lain...tolongla buat segala apa mengikut apa yang telah dipersetujui pelanggan..tepati masa...anggaplah urusan bisnes yang berjalan itu merupakan satu amanah...ikhlaskan hati dalam setiap tugas yang dilakukan..itu tanggungjawab anda..kalau anda berjaya lakukan ini dengan betul..insyaallah...anda bakal manusia berjaya..dan jangan jadi manusia yang apabila berjanji dia mungkir..dan bila diberi amanah dia khianat..tolong alihkan perspektif janji melayu dari yang negatif kepada yang positif. Supa bila mendengar ungkapan janji melayu, manusia lain akan tunduk mengaguminya..wallahualam..



46 comments:

  1. singgah serang balas.... hehehe

    ReplyDelete
  2. Betul3x.....hehe..sabar ye...meh le kita baikpulih diri dan membangun menjadi bangsa yang terus maju dan maju...Idup Melayu !!..errk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. idup melayu!!...betul tp nak akui mmg ssh..

      Delete
  3. ^_^ sabar adalah jalan terbaik.. ^_^

    ReplyDelete
  4. salam kenal TQ singgah berkomen di laman KA dah follow awak jga ye 438

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks KA..ala.support sesama jiran kan..:)

      Delete
  5. tu la... bila dah ada peluang dan ruang untuk melakukan sesuatu tu, tak nak dilakukan bersungguh2..baik bagi je peluang tu pada mereka yang benar2 mampu melakukan dengan bersungguh2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..kalau da terlajak bg peluang kat org yg xbersungguh2 padahnya amatlah pedihh..huhuhu

      Delete
  6. itu la sering dihadapi..hehehe~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hati ni dah maksimum darjah sakitnya..huk3

      Delete
  7. sabar je k.. nama pon janji melayu... g tu la... bila la melayu nak maju kalo gini caranya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la anna..nasib..pasni xnk sugest sesapa guna khidmat dorg..da tau terukk..

      Delete
  8. selalu ena kena manusia macam ni... memang sangat sakit hati.. tapi nak bergaduh senang, nak berbaik susah.. so, biarlah orang buat sedemikian, janji kita tidak seperti mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. krg lau ida yg fire dorg terbakau terus..jd biarlah dalaman ida je yg menanggung..ewahh..thanks..:)

      Delete
  9. sabar dhiaaaaaaa .
    tp klu dh tk tahan sangat sembur je ,
    sabar pun ada limitasinya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg..sabar pun ader had...
      takut tersembur teruk je t...kikiki

      Delete
  10. memang susah kli berurusan org yg tak profesional dlm kerja mereka.

    lebih2 lagi dah berjanji tak tepati...lain kali pergi tempat lain laa...buat pilihan yg bijak

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula..silap ida xsurvey servis diorg..da jadi gini mmg sakit wooo...lagi sakit da bayar dulu...

      Delete
  11. sbb segelintir tu la yg jd perosak nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa la nasib terjumpa perosak tuk bnda2 yg penting ni..huhu

      Delete
  12. ade setengah dari kaum kite ni mcm tu..ntahlah kalau ckp lebih2 kang, kaum kite ni cpt terasa tapi slalunye lupa diri..yg betul2 beruasaha, yg betul2 buat keje ssusah nak carik mkn selagi ade segelintir perangai camni..geram kan.. doa byk2 mintak Allah permudahkan urusan kite ye.. *hugs*

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela...yg paling sedih niat ati nk sokong bisnes dorg..tp last2 kt yg tumbang sbb guna servis diorg...moga mudah segalanya pasni..amin...thanks maya!!

      Delete
  13. Kalau fie, fie lebih prefer bagitahu apa yang fie nak. kalau orang tu nampak tak nak buat, fie akan berdiam diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. da bagitahu berkali2 fie..tiap kali dtg seolah2 dorg wat keje masa tu jugak..da berkali2 tunjuk asyik wat silap menda yg sama je..jenis org ni..bila kita senyap dia lg la buat tak tahu..stress ida

      Delete
  14. sikap ambil mudah... itulah sikap yg sy tak suka...
    kesannya org lain yg tanggung...
    bersabar ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk kena follow up tiap ari sedangkan apa yg kita follow tu tgjwb dorg..hadoii..
      thanks masz..

      Delete
  15. tak suka orang bersikap macam tu..hurmmm..memang kena banyak bersabar jumpa orang macam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tgh sabar sgt2 ni anis...senyum je tp dlm hati membara...hahaha :)

      Delete
  16. sabar ye awak.. lain org lain ragam..

    ReplyDelete
  17. biasalah orang ni macam macam fiil...

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum,

    Bersabar lah banyak2 ya....
    Kak Ros pun selalu dok jaga pelanggan kak Ros janji kalau nak siap tempahan baju sekian2 tarikh mesti kena siapkan pasai kita dah janji kan...kalau tak.. jangan dok buat janji nanti orang marah....

    ReplyDelete
  19. Sabar je la ngan org camtu kan? Susahkan org laen pulak. Tak pasal2 kita yg kena tahan geram. Hehe. Sabar okeyy! :D

    ReplyDelete
  20. Macam-macam ragam orang kat dunia ni kan....Sabar ya dhia....jangan tension-tension k..

    ReplyDelete
  21. Lain orang lain ragamnya. Tapi itulah, kalau dah beberapa kali janji tak ditunaikan, tak boleh jugak.

    ReplyDelete
  22. watchill watlek ..hehe..ragam orang kan ..macam2

    ReplyDelete
  23. mesti nak design kat kawen kn, sabar la, dugaan tu, kasi ugut je... hehehe...*jahat>.<

    ReplyDelete
  24. Hi, awak! TQ sbb follow blog picis kite tu.

    Mmm, tempah kad kawen ke? Sbr ya? Mmg mcm nilah sesetengah usahawan, takde kesungguhan. Tak hairan, rmi yg tak mampu bertahan.

    Sy di sini, selalu saja dihidang kata bual bos sy yg berlainan bangsa tentang bangsa sy sendiri. Perit. Mencengkam hati dan sanubari. Well, what to do? Mrk racist dgn kite sbb perangai kite sendiri. Kite racist dgn mrk sbb mrk sapu habis peluang berniaga. Jadi, nak salahkan siapa?

    Geleng kepala. Tunduk pandang lantai.

    ReplyDelete
  25. sabar ja....ramai yang macam tuu..huhu..

    ReplyDelete
  26. Ini macam kes waktu sya order call card dengn satu company ni cuma saya sebagai pelanggan dilayn dengan baik. bgus mereka ni..mcm tu la nak jaga pelanggan. Tapi kes awak ni sya tumpg simpati la ye..sabar :)

    ReplyDelete
  27. hal yang penting dalam menjalankan etika bisnes adalah menepati janji. semua manusia pasti tidak akan suka pada orang yang suka ingkar janji yang mana akan membawa kita pada pokok permasalahan. yang penting, tetap sabar, ikhlas dan tekun. *chill xxs

    ReplyDelete
  28. Inilah masalah BANGSA KITA sekian lama, sukar diubah. Sesiapa sahaja boleh berjaya, boleh kaya raya dengan bisnes tetapi komitment mau 200%.

    ReplyDelete
  29. mcm2 hal mcm2 ragam....entah la..mana2 mmg mcm ni...

    ReplyDelete