Monday, 24 September 2012

Buat Insan yang saya panggil SAHABAT

Assalamualaikum...


Menyayangi dan disayangi...Mesti semua orang pernah punya rasa ni...Xkisahlah sayang pada ibu bapa, adik beradik, sahabat, suami, kekasih...Bila kita dah saling sayang, kadang2 kita jadi terlalu rapat dengan orang yang kita sayang...sukar untuk kita ke lembaran baru kehidupan tanpa dia yang kita sayang. Kalau boleh..tiap saat dalam hidup kita, apa yang jadi pada diri kita nak kita kongsikan bersama dengannya.. 

Kita selalu anggap dia tempat meluah rasa, rahsia kita pun banyak yang dia tahu, kita xsegan silu curah segala macam masalah pada dia..Bila suka dia yang kita cari..niat hati nak kongsi bersama..bila sedih...telinga dia yang kita harapkan tuk dengar segala malang yang jadi pada kita....

Dia macam saudara sendiri....mana kita pergi dia juga yang kita kenang...tiada yang macam dia...tiada yang kita selesa bila bersama selain dia...Kita suka cara dia....kita suka macam mana dia berdepan dengan masalah..kita suka semua sekali pasal dia..Dia yang paling setia di sisi saat kita memerlukan...Kami meniti jambatan usia remaja bersama-sama..

Sampai satu masa..ada persimpangan yang menunggu kat depan...Kita dengan dia terpisah membawa panji masing-masing....bawa impian masing-masing....menjunjung amanah orang tua...untuk bawa balik kejayaan...Tapi sayang...jalan kita xsemudah jalan dia...Dalam kelelahan merentas kepayahan yang berlingkar..dalam hati sentiasa ingatkan dia...besar harapan kita agar silaturahim ni xkan pupus dimamah masa...Kita pergi kejap..nanti kita datang balik bajakan semua kemesraan dalam jalinan yang pernah kita ciptakan sama2...

Tapi bila kita datang balik pada persimpangan yang pernah memisahkan kita...kita lihat dia sedang megah bersama yang lain...Dia pandang kita seolah kita seorang yang tak pernah dikenali di masa lalu..Lantas hati bertanya...serapuh itukah silaturahim yang terjalin lantaran dimamah usia..Kita sangka ikatan ini akan berkekalan...kita serapat dulu...kita tak pernah awak lupa dia...Tapi melihatkan situasi ni..kita bukan siapa2 pada dia..Sekurang-kurangnya ingatilah kita dihari bahagia dia...ketika saat termanis dalam hidup dia.

Perpisahan ini xpernah buat kita lupa pada awak...tapi perpisahan ini buat awak buang kita terus dari fikiran awak..dan yang paling sakit awak buang kita dari hati awak...Kita terasa janggal bila lihat awak...awak xpandang kita macam dulu lagi...

Walau dimana pun awak sekarang..walau dah berkilo2 kebelakang awak lupakan kita..tapi dalam hati...kita xpernah lupa pada awak...sekalipun tidak...tiap detik yang kita lalu..bayangan awak pengubat rindu...selagi nyawa masih berangkai pada jasad...kita doakan kebahagiaan dan kesejahteraan buat awak....saya redha saya xsebagus dia...saya bangga awak dapat dia yang baik..yang buat awak padam nama saya dalam hati awak sekelip mata...Dalam hati saya...jauh terperuk..saya terlalu sayangkan awak....

**di ketika kita keseorangan mengharap kehadiran seseorang....sunyi tu adalah peneman yang paling baik..dan dalam sunyi pula kita xakan berseorang kerana Dia sentiasa menyahut permintaan kita...Lantas aku akur, sayang sesama makhluknya tidak akan kekal selamanya melainkan sayang kepada NYa jua yang kekal abadi...


p/S~ Rajin update blog sekarang....suka baca komen yang banyak2..hehehe...Thanks korang sebab support blogger picisan seperti ini..ecehhhh...Rasa dihargai dalam dunia maya blogger yg luas lagi lebar ni...

THANKS 4 READING

47 comments:

  1. kaaannn..?? shbt zaman skolah, zaman kolej, bole dkire dgn jari bpe org contact..herrrmmmm..tp rindu kt diorang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. makin beralih usia kita kat angka lain makin jauh kita dengan dorg..sekali sekala jumpa da mcm jmpa org lain da..:)

      Delete
  2. sekarang ni, memang dah lama tak jumpa sahabat lama...banyak dah bawa haluan sendiri termasuk saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila kenangan terimbas rindu sgt dengan mereka...huhuhu

      Delete
  3. jgn sedih2 lagi k....

    bukan awak x sebagus dia...

    sebenarnya.... org tu yg xbagus utk awak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maceh CMA..
      iye ke...awak pandai memujuk org lah.....:)

      Delete
    2. ermmm saya xpandai pujuk org... tp pandai pujuk diri sendiri jer.. hehe..

      Delete
  4. salam singgah....

    bukan senang nak dapat sahabat yang sehati sejiwa.......
    hargailah mereka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. trima kasih sudi singgah...
      yup...mmg bkn sng..klu ada tu hargai :)

      Delete
  5. Replies
    1. wklsm..trima kasih sudi dtg kat sini..:)

      Delete
  6. rinduuu kat kawan-kawan. hukhuk

    ReplyDelete
  7. sy pernah rasa mcm nie. lastnya sy pujuk hati sndiri. jadi yg terbaik untuk semua teman. hadir saat bila mereka memerlukan dan pergi saat mereka dh kembali ceria. tanpa mengharapkan dihargai. lama2 perasaan tue sebati dalam diri. sabar ye awak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks tuk advice awk kiera..sedihnya ida baca...itu lagi bagus sebenarnya...kita datang ms mereka perlu je...:')

      Delete
  8. sahabat yang baik adalah sahabat yang susah senang bersama2 ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu husna...bila kita terjatuh kita tak ditinggalkan..bkn sahabat kalau ms senang je dtg berpusu2 mengaku sahabat..huk3

      Delete
  9. kdg2x ati manusia ni mampu berubah sekelip mata..sahabat yg kdg2x kita fikir dia yg plg memahami rupe ye bukan.sedih bila mengenang.tp atas apa yg dh kite bt,dia tak hargai..lepaskan jela..just doa agr semua ye bek utk dia dan kita :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu..kita yang xnmpak perubahan tu sbb sbnrnya perubahan da lama da...cuma nk sedapkan ati malas nk amik pot sgt..lm2 sedar dan hanya mampu doa je tuk kebaikan dia..:)

      Delete
  10. sahabat baik yg sentiasa ssh senang dgn kte..nk cari sahbat mcm tu,sangat susah..kan?

    jom baca entry sya dan komen..
    http://chot91.blogspot.com/2012/09/graduation-day.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpew..mmg la ssh sangat.satu dalam sejuta..:)
      kita da terjah blog awak chot.....ada jugak bagi kumen...hik3..:)

      Delete
  11. Kembalilah kepada Allah.InsyaAllah,Allah takkan pernah melupakan kita dan tak pernah meninggalkan kita^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tu azlyzah..hanya Dia yang setia ada di sisi walau terkadang kita lalai mengingatiNya..

      Delete
  12. jarak waktu dan berjauhan memudarkan kemesraan yg pernah terjalin..itu lumrah

    ReplyDelete
    Replies
    1. lumrah tu lah yang sgt payah kita nk hadap cik betty..:(

      Delete
  13. wah , nih entry yang ketiga CP bace yang bentuk macam nih , perasaan yang macam terbuang ... CP feel d same ... huhuhuhu , even dah stgh tahun jadik , perit dan sakit nye masih terasa :D

    ReplyDelete
  14. hehehe.. betul tu.. Dialah sebenarnya peneman kita di kala sunyi.. dah hakikatnya, kita tak pernah pun sunyi, sebab Dia sentiasa berada dengan kita..

    ReplyDelete
  15. genggam erat tgn ku sahabat..
    agar bisa ku tahu.. kamu sentiasa bersamaku

    cewaaahhhh.. ;p

    ReplyDelete
  16. Alahai biasalah tu, semoga kita tak menjadi seorang sahabat yg melupakan sahabat kita yg pernah sama-sama bersusah payah dgn kita dahulu, yg share byk cerita dgn kita dulu, begitu sahaja..

    Aah mmg best dpt byk komen xD
    terus semangat nk update lain ;P

    ReplyDelete
  17. sy baru hilang kawan sy, sedih, tp kami mmg xleh nk kawan baik cam dulu dah,

    ReplyDelete
  18. sedih bila kita hilang kawan. lagi sedih bila kita hilang dia sebab keadaan yang memaksa kita putuskan persahabatan. nangis. :'(

    ReplyDelete
  19. rindunyaaaa kt kawan2 ena.. semua pakat pakat tengah belajar, so tak tahu la bila dapat berjumpa macam sekolah dahulu.. huaaaaaaaa... sahabatlah pelengkap dalam hidup kita...

    ReplyDelete
  20. salam...dah follow sis...semoga tabah dan terus kekal bahagia dlm kehidupan ini

    ReplyDelete
  21. Alololo..takmo sedih2 ye dik..takmo..takmo..
    Yang patah pasti akan berganti,biarpun yang tumbuh itu tidak seelok dahulu namun jika dijaga rapi yang baru pasti lebih menyengat...hahaha apa aku cakap ni?

    Tapi Takpe,akak kan ada..tehehehe.

    ReplyDelete
  22. susah nak cari kawan yang sama2 susah, sama2 senang.. but life must go on..!:)

    ReplyDelete
  23. kite dah lama hlg percaya dkt org yg nama sahabat

    ReplyDelete
  24. :) singgah kat sini..TQ sbb sudi singgah blog kite...

    ReplyDelete
  25. ololo...sedih lak baca post ni. tacing. kwn suzie pon byk dh pergi tngl kn suzie. org kate lps berumahtngga kite akn lbh pntingkn keluarga. mmg.. tp suzie harap suzie xkn lupekn kwn2 suzie. xslah still berkwn walaupon kite dh punya hidup sendiri kn dhia? xmo sedih2 ok.

    ReplyDelete
  26. wah...byk nye komen....time ksih melawat sy td..dtg bls kjungan dan follow blk.;)

    ReplyDelete
  27. kunjungan balas...akak follow balik..

    ReplyDelete
  28. sahabat kalau baik orgnya dia akn stia brkwn dgn kita smpai bila2.

    ReplyDelete
  29. assalam
    tq sudi singgah kenal ye...
    sweet blog awak ni

    kata2 yg cukup bermakna..sahabat yg benar2 sahabat sukar dicarikan
    sgt2 beruntung andai ada sahabat sejati...tp yg pasti teman manis didepan tp dibelakang mengata jg hu hu..masa merubah segalanya...

    ReplyDelete
  30. Rindu kat kawan2...
    Bila semua sudah berkahwin semakin susah utk berjumpa.
    Thanks singgah n follow blog Amy.

    ReplyDelete
  31. Rindu plak ngan insan2 yg bergelar sahabat ni....

    ReplyDelete