Wednesday, 19 September 2012

Nakal ke Jelmaan Hantu raya ni??

Assalamualaikum...:))

Kehadapan pembaca2 sekalian...Entri saya datang lagi...ewahhh...ape erk nak mengomel ari ni...hehehe.... jongket muncung sket...pancing idea la kunun...Puihhh...poyo benor ghope kamu shahida..haih...Sebenarnya ada da point ni..Saja menceceh2 kejap. Nampak x ni....



Pernah x korang rasa geram gila ngan budak2....Bukan geram sebab comel tau..tapi geram sebab kejahatan diorang yang xmacam2 budak...diorang bukan bawak watak jahat budak ok..tapi jahat s****. Bila ditegur sampai nak juling biji mata dorang menjeling, pastu buat muka masam macam murtabak gajah yang basi..Hui..panas..panas..

tahu diorang tu cume budak2..tapi sumpah..aku xpenah jumpa budak2 yang macam ini...Meh sini aku listkan apa "jasa2" dorang terhadap aku serta komuniti setempat...aku tak tahu lah salah saper tapi...kadang2 sering je kesabaran aku senipis kulit bawang bila berdepan dengan mereka.

1)  Bermula dengan adegan belaan aku dicopet mereka. Mereka lebih dari seorang ok. Siblings...Ao...masa kucing aku yang sarat hamil hilang buat beberapa ketika dan pulang ke rumah dengan perut yang kempis, dah tentulah aku yang macam kucing hilang ekor. macam nk mamai aku cari  anak si dania..(nama kucing ku dania...class kan..). Rupanya si Dania senyap2 pandai2 g beranak kat tepi rumah hantu raya ni. Petang tu jugak aku capai bakul.. Lapikkan dengan kain..niat hati nak pergi tuntut anak dania...Dah dania pun nampak xkeruan. Simpati aku tengok. Bila sampai je tengok anak2 solehah tu tengah jinjit2 leher anak dania sambil bagi susu pekat kat anak kucing yang baru sehari dilahirkan tu. then aku cuba minta dekat ibu diorang...ibu diorg pun subahat sekali. Kata dia kucing tu dijumpai kat tepi jalan masa nak melintas...Masuk akal ke anak kucing yang belum pun terbuka matanya melintas jalan??....berapa kali aku minta..tapi...dia enggan bagi...bila dania datang mengiau dekat rumah diorg minta dikasihani...nak dekat dengan anak yang dilahirkannya.sanggup  dihalau dania yang xbersalah itu. Then, bila da seminggu anak solehah tu anta anak kucing yang dah nazak ke rumah aku..alasannya tu anak dania. Dia jmpa dalam bilik..K. Itu anak kucing yang sama aku tengok dorg jinjit ok!! Da nazak..dari 4 tinggal seekor..Kata mereka ibu dorg yang bijaksana tu pesan anak kucing tu dijumpai dalam bilik dorg yang xpernah dibuka..korang tahu x apa perasaanku masa tu? Hidup2 aku kena tipu dek cerita dongeng yang direka...Dah nazak, da nak mati..pandai dorg hantar anak dania balik...selang berapa minggu..anak kucing tu mati  tanpa sempat aku bagi nama..

Nilah dania....Ibu kucing yang malang tu...
2) Ni situasi dari hari sehari puasa sampai dekat nak raya..Tiap2 malam dorg main mercun..Pernah satu petang aku yang tengah keluarkan kuih yang dah masak dari ketuhar, terlepas dulang yang sedang aku pegang...gara2 terkena kejutan mercun tu. Tahu x apa diorang buat, diorang campak mercun bola dalam rumah aku. Boleh x korang bayangkan kalau mercun tu terkena benda-benda yang senang terbakar????...Betapa boleh terbakar rumah aku...Kalau tingkap bertutup dorg baling pulak dekat porch kereta...Kadang2 aku tengking juga....apa x nya pagi petang siang malam benda2 yang sama jugak yang terpaksa aku hadap..Terpulang lah kalau korang nak kata aku ni jahat macam mak tiri..tapi the fact is aku xtahan sangat..

3) Pernah sekali diorang letupkan meriam buluh kat depan rumah aku. Hasil letupan tu buat batu2 dan serpihan terpercik ke sana sini dekat rumah-rumah yang jauh apatah lagi yang berdekatan.. anak-anak solehah tu lari dan tinggalkan kawan dorg yang masih terkejut kat situ. Yang jadi mangsa tentulah kawan dorg yang tinggal tu.. Apa tidaknya sekarung besar serbuk kabaid ditemui ditempat kejadian...Boleh korang bayangkan macam mana budak seusia mereka dapat benda2 tu? Dalam kuantiti yang banyak pulak tu. Ya Allah..mujur tiada siapa yg cedera..lau ada yg putus anggota badan? Acane?



4) Ni kisah yang paling worse dan paling baru sekali..perkara ni jadi masa aku tengah siapkan juadah berbuka puasa.. Mak aku terlelap lantaran kepenatan pulang dari kerja. Aku nampak kat depan rumah aku ada api yang tinggi..asap hitam tebal.Tapi aku fikir mungkin makcik jiran aku ni bakar sampah..maklumlah kan dah nak raya. Tiba2 masuk adik bongsu aku berlari2 kejutkan mak kata rumah sebelah terbakar. Ya Allah..kami sekeluarga terus berlari keluar..tengok2 jiran2 yang lain da keluar..tolong padamkan api..Api da naik sampai siling rumah..dinding rumah sebelah da hitam da...Nak tahu x sapa punyer kerja semua ni...anak2 solehah tu main2 api last2 terbakar sofa..Nasib la pakcik2 jiran aku yang budiman sempat tarik kuar sofa yang jadi punca kebakaran tu. that mean..asap n api yang aku tengok masa tengah siapkan judah berbuka tadi datang dari sofa tu.. Menangis2 lah anak solehah tu lantaran takut n terjerit2 lah mintak tolong..Mujur cepat kalau x..sederet kawasan kejiranan kami boleh musnah dimakan api..Bayangkanlah kalau raya dah dekat kami pula tinggal sehelai sepinggang.


Banyak lagi n aku pun tak tertulis kedajalan dorg kat sini.  pendek kata aku memang stress ngn dorg...Mak ayah dorg tu aku no comment lah..Tapi lau bab mengajar anak2 depan khalayak diorang lah orangnya..semoga anak2 kecil tu akan menyumbang sesuatu untuk bngsa dan negara..jangan jadi pakar letup sudah..Harapan jangka pendek..aku harap sangat dalam masa terdekat ni xda masalah yang diorang buat lagi atau aku boleh jadi hantu dibuat mereka...

TQ 4 READING 

31 comments:

  1. hahahaha agak menyiraplah juga darah kalau semua ni jadi kat ena... kalau anak2 buah ena buat, memang ena mengamuk sakan macam orang meroyan dah.. hahaha.. sabar je lah.. budak2 kecil ni, memang byk sangat idea dorg.. aishhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la ena...kita nak ckp byk krg anak org..kalau ank buah ida la, ida azankan kan telinga sorg2...kita tgur lebih2 t..xpasal2 mak ayah dia turun padang..huhuhu....

      Delete
  2. hahaha.. kena bersabar lebih maknanya tu..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk merih kesabaran tu la yg payah boni...akan diusahakan.insyaallah..;)

      Delete
  3. Susah juga kalau parents mereka pun turut bersubahat sekali.. ni yg susah bila ibu bapa dgn anak serupa jer xreti nk mengaku salah lngsong.. grr aku plak yg geram baca entry ni haha xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. berat mata yg pandang berat lagi iter yg mengendongnya..hahaha...

      Delete
  4. Ya Allah ada jugak budak nakal macam nie lagi. Mana lah manner diorang tu bukan nakal dah tu tapi boleh kategori jahat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. melampau sgt kedajalannya....lau tegur..mcm kilat dia jeling..mcm kita ni sebaya dia je..

      Delete
  5. mengajar budak2 lagi geram..macam2 kerenah..larang pun tak dengar..marah kejap pastu bising balik..kalo budak2 sekolah ni macam adik sendiri takpa, senang rotan pulak..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...awak pastinye seorg guru kan..sbb sorg guru mesti sabar byk dan ada pendekatan dorg tuk tackle bebudak gini..:)

      Delete
  6. yanggg niii dah over ni =..=
    selalu budak budak nakal yg biasa biasa je tp yg ni errrr . speechless gua

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenakalan dorg mmg sgt luar biasa...xlarat mnegur da..hahaha

      Delete
  7. hahaha...! tau xper..kadang2 geram tgok diorang..bile kite marah, kite pulak xjd marah..jelingan dier tuuuu, mak aiiii...tajam bonar...! huhuhu..tp tiade budak2,kemeriahan xdek..kaaaann...??

    ReplyDelete
    Replies
    1. dorg mmg bwk kemeriahan tp klu yg terbiar tu mmg xterkawal da...huhuhu

      Delete
  8. tak pe le... anak omputeh...he..he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lotak gmbar dorg kat sini kang t dapat saman malu pula...;)

      Delete
  9. Budak2.. Biasela.. Tapi if dari kecil bagi muka dorg akan pijak kepala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betapa penting ilmu kanak2 kat kita sume kan..huhuhu

      Delete
  10. kalau aku kan..time mak bapak dorang takde..aku sekeh2 dorang... geram =_=

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikutkan hati mmg nak tp kang xpasal2 kena plak dakwa kat makhamah.....hak3

      Delete
  11. ya rabbi, nakal+degil mengalahkan apa tah.. haishh, klu sy pun bengang.. mau kena sepak sekor²..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bengang tp xpat nk wat pe da..nk ditangan anak org..:(

      Delete
  12. dlm tiap kes ni seme dilakukan oleh kanak-kanak yg sama ke?

    mmg setan betul perangainya..semoga besar nnt jd org berguna

    ReplyDelete
    Replies
    1. budak nye sama je cik bety..huhuhu
      abg yg dua org jp kepalanya..adik yg lagi 2 org mengikut la...kan..amin....

      Delete
  13. BUdak2 skrg banyak yg nakal2 n degil.. Hoho... pantang jumpa HP/tablet... huhuhu

    ReplyDelete
  14. tak suka budak yg nakal2. bertambah2 geram kalo dia tak comel. hehe..diskriminasi tak? :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe....klu cmel tapi jahat mcm kat entri ase ilang comeynyer..ase nk kunyah je..hik3

      Delete
  15. erkkkkkkkkk klau kita.. da kita cepuk2 kpla die.. nkal ngattttttttttttt

    ReplyDelete